Dieta seniora

Paź 12

Dieta seniora

Dieta seniora albo Co muszą zawierać posiłki seniora? Wraz z wiekiem nasz organizm zwalnia i staje się coraz słabszy. Z tego powodu seniorom potrzeba posiłków bogatych w składniki nieco inne, niż jedzą ludzie młodzi. Niestety, nie każdy to rozumie. Często można spotkać się z opinią, że „skoro przez całe życie tak jadłem i nic mi nie jest, to dlaczego mam zmieniać swoją dietę teraz?”. Taka logika niesie ze sobą opłakane skutki. Nie dość, że podeszły wiek niesie ze sobą zwiększone ryzyko zachorowań, to jeszcze nieodpowiedzialny jadłospis wydatnie to ryzyko zwiększa. Na co zatem zwracać uwagę? 1. Witaminy Witamina D i wapń – wraz z wiekiem spada aktywność fizyczna. Długie spacery powoli stają się przyjemnymi wspomnieniami, o uprawianiu sportu nie ma zazwyczaj zupełnie mowy. Podczas siedzenia w domu ogranicza się dopływ promieni słonecznych, mało tego: skóra nie jest już w stanie syntezować promieni UV z taką mocą jak za młodu. Może to skutkować niedoborami witaminy D, a co za tym idzie osteoporozą. Aby tego uniknąć należy spożywać tran, ryby, jaja, wątrobę, czy awokado. By uchronić się od zaburzeń gospodarki wapniowej nie zapominajmy o nabiale: mleku, serach oraz sardynkach. Witamina B12 – częstą bolączką podeszłego wieku są problemy z pamięcią, czy koncentracją. Seniorzy zapominają o swych sprawach, gubią wątek zdania, narzekają na ogólne rozkojarzenie. Tak właśnie wyglądają skutki niedoboru witaminy B12. Można temu zaradzić jedząc ryby, nabiał, jaja i zwierzęce podroby, takie jak wątróbka, czy nerki. Witamina B6 – objawy nieodoboru tej witaminy są podobne do tych wyżej. Oprócz tego można się jeszcze spotkać z zaburzeniami w czuciu w rękach, stopach, mrowieniem, czy bólem podobnym do wbijania igieł. Witamina B6 jest obecna w kiełkach pszenicy, drożdżach, orzechach, a także we wszystkich produktach wymienionych przy witaminie B12. 2. Pierwiastki Sód – bóle głowy, złe samopoczucie, zmęczenie, mdłości, skurcze mięśni, a nawet biegunka i wymioty. To wszystko może nas spotkać przy niedoborze sodu. Aby uniknąć tych nieprzyjemności dobrze zaopatrzyć jadłospis w karczochy i buraki popijane wodą mineralną. Te warzywa są szczególnie bogate w sód, jednak znajdziemy go też wszędzie indziej pod postacią soli kuchennej, która jest dodawana niemalże do każdego produktu. Magnes i potas – Od koszmarów nocnych i bezsenności po kołatanie serca, skurcze, zawroty głowy, utratę równowagi. To wszystko „zasługa” zaburzeń pracy...

Czytaj Więcej

Skuteczny trening bicepsa

Maj 27

Skuteczny trening bicepsa

Czytaj Więcej

10 ćwiczeń na mięśnie brzucha

Kwi 09

10 ćwiczeń na mięśnie brzucha

Czytaj Więcej

Domowe ćwiczenia na mięśnie nóg

Kwi 08

Domowe ćwiczenia na mięśnie nóg

Czytaj Więcej

Trening klatki piersiowej

Kwi 02

Trening klatki piersiowej

Czytaj Więcej

Nie ćwiczcie koło akwarium

Mar 31

Nie ćwiczcie koło akwarium

Czytaj Więcej

Tak nie ćwiczymy na siłowni

Mar 24

Tak nie ćwiczymy na siłowni

Czytaj Więcej